Flygindustrin befinner sig vid ett kritiskt vägskäl under 2025. När världens länder nu lämnar in uppdaterade planer för hur flyget ska bli mer hållbart, står flera stora utmaningar kvar. Samtidigt ökar pressen på flygbranschen att visa konkreta resultat, särskilt vad gäller hållbart flygbränsle (SAF), ren el och vätgas.
2025 är året då världens länder ska lämna in uppdaterade handlingsplaner för minskade utsläpp till FN:s internationella civila luftfartsorganisation ICAO. Det råder en försiktig optimism bland flygcheferna inför möjligheten att nå målet om nettonollutsläpp 2050, men oron är samtidigt stor över risken att bli utkonkurrerade på grund av ojämna politiska villkor globalt.
SAF fortsatt största hindret
Det hållbara flygbränslet SAF pekas ut som den enskilt största utmaningen för flygbranschens klimatomställning under året. Rapporten betonar att kostnaden och tillgången på SAF fortfarande är kritiska faktorer. Antalet långsiktiga avtal om inköp av SAF-bränsle minskar globalt, trots att efterfrågan ökar kraftigt. Bränslets prispremie, alltså hur mycket dyrare SAF är jämfört med traditionellt bränsle, har visserligen sjunkit från omkring dubbla priset 2023 till cirka 1,2 gånger priset år 2024. Men oron för fortsatt höga kostnader och bristande tillgång består.
Enligt rapporten är flygbolagen fortfarande ovilliga att teckna långa avtal på grund av den ekonomiska risken, trots att lönsamheten i branschen förbättrats något och väntas nå rekordhöga 1 000 miljarder dollar globalt under 2025.
Ojämna politiska spelregler oroar
Flygchefer världen över uttrycker oro för den stora skillnaden i SAF-politik mellan olika regioner. Under 2024 och början av 2025 har Europa och USA fortsatt att driva starka policys och subventioner för SAF, men osäkerheten har ökat efter den politiska förändringen i USA, där Trump-administrationen infört ett tillfälligt stopp för vissa stöd. Samtidigt expanderar Asien-Stillahavsområdet snabbt, med särskilt lovande utveckling i Kina, Australien och Sydostasien där flera länder som Malaysia, Filippinerna och Indonesien infört eller planerar att införa SAF-mandat inom några år.
Brasilien är ytterligare en nyckelspelare efter att ha lanserat sin ”Fuels of the Future”-lag 2024, där ett nationellt mål satts på att minska flygets utsläpp med 1 procent till 2027, och upp till 10 procent år 2037.
Geopolitiska risker påverkar omställningen
Ett annat stort orosmoment är geopolitiken. USA:s utträde ur Parisavtalet i början av 2025 och dess ”America First”-handelspolitik ökar risken för handelskonflikter och begränsad global tillgång till råvaror för SAF. Geopolitiska spänningar har redan börjat påverka leveranskedjor och flödet av råvaror, särskilt när Kina tagit bort skattelättnader för export av begagnad matolja – en viktig råvara för SAF-produktion globalt. Detta tvingar marknaden att hitta alternativa råvaror eller nya leverantörer från regioner som Sydamerika och delar av Asien.
Förnybar vätgas och el kritiska för nästa steg
Tillgången till förnybar vätgas pekas också ut som avgörande för att driva nästa generations flygteknik. Under 2024 har antalet storskaliga vätgasprojekt globalt vuxit betydligt, framför allt i Nordamerika, Europa och Kina, men samtidigt möter projekten finansiella och regulatoriska hinder.
Flygbolag och flygplatser fortsätter att testa vätgas, men vissa bolag har skjutit upp eller pausat sina utvecklingsprojekt. Bland annat har Airbus i februari 2025 meddelat att deras ZEROe-program, som fokuserar på vätgasdrivna flygplan, kommer försenas med upp till tio år på grund av tekniska och ekonomiska utmaningar.
Flygbolag och flygplatser testar redan idag vätgaslösningar – exempelvis genom samarbeten mellan EasyJet och Bristol Airport samt Toronto Pearson och Dallas Fort Worth – men fler investeringar krävs för att klara storskalig utrullning.
Positiva tecken trots turbulens
Trots dessa utmaningar finns en försiktig optimism inom flygindustrin. Många aktörer menar att sektorn är på rätt väg mot målet om nettonollutsläpp till 2050, inte minst tack vare ökad SAF-produktion som förväntas fördubblas igen under 2025.
Flera företag har dessutom visat ökad vilja att investera. Under 2024 samlade SAF-utvecklarna LanzaJet, Infinium och Twelve tillsammans investeringar på omkring 1,8 miljarder dollar, vilket har skapat visst hopp om att teknologiska risker successivt övervinns och investerare blir tryggare med att satsa på framtidens flygteknologi.
Flygindustrins ekonomi och hållbarhet – en balansgång
En fortsatt utmaning för flygindustrin är balansen mellan ekonomisk tillväxt och hållbarhet. Flygtrafiken överträffade 2019 års nivåer redan under 2024, och intäkterna förväntas överstiga 1 000 miljarder dollar för första gången någonsin under 2025. Samtidigt betonar rapporten att det är nödvändigt att integrera hållbarhet i branschens expansionsplaner för att undvika ökade utsläpp, vilket blir en av årets centrala frågor för såväl politiker som företagsledare.
Rapporten framhäver också vikten av tydliga globala riktlinjer för hållbarhet och en gemensam standard för SAF. Det skulle underlätta internationella investeringar, skapa trygghet bland investerare och påskynda omställningen.
Rapporten finns att läsa i sin helhet här: https://www.weforum.org/publications/global-aviation-sustainability-outlook-2025/