I helgen skrev Fatmir Seremeti historia genom att fullfölja Stockholm Halvmarathon utan fysisk guidning. Tack vare Googles innovativa projekt ”Project Guideline”, som använder AI och ljudsignaler för att leda synskadade löpare, kunde Fatmir uppleva loppet med nyfunnen frihet och självständighet.
Teknikens roll i idrott för synskadade
”Project Guideline” representerar en revolutionerande förändring i hur synskadade idrottare kan delta i löparevenemang. Systemet använder artificiell intelligens för att analysera omgivningen och ge ljudbaserade signaler som guidar löparen genom banan. Denna teknik eliminerar behovet av fysisk kontakt med en seende guide, vilket ger löparen en oberoende upplevelse.
Fatmir Seremetis upplevelse
– Det var en otrolig upplevelse att få springa Stockholm Halvmarathon på detta sätt. Att få känna friheten och självständigheten under loppet, guidad av AI-teknik, var fantastiskt. Jag hoppas att detta kan öppna upp för fler möjligheter för synskadade att delta i löparlopp i framtiden, säger Fatmir Seremeti. Hans deltagande i loppet inte bara testade gränserna för vad teknologiska framsteg kan åstadkomma inom idrotten utan visade också på den potentiella inverkan på livskvaliteten för personer med synnedsättning.
Framtida potential för teknologin
”Project Guideline” kan revolutionera idrottsevenemang för synskadade över hela världen. Genom att tillhandahålla en mer tillgänglig och inkluderande upplevelse, kan denna teknik öppna dörrar för många som tidigare känt sig hindrade av sina fysiska begränsningar. Med fortsatt utveckling och optimering kan liknande system snart bli en vanlig syn på idrottsevenemang överallt.