Stadsbyggnadsnämnden i Stockholm har godkänt ett start-PM som formellt sätter igång planprocessen för Brommaplan. Fastighetsbolaget Revelop planerar att utveckla området genom att bygga vidare på den befintliga miljön och tillföra både bostäder och service.
Brommaplan fungerar i dag som en central knutpunkt i västra Stockholm, där tunnelbana och ett stort antal busslinjer möts. Varje dag passerar omkring 70 000 människor platsen, som utgör en viktig länk mot bland annat Ekerö. Det godkända startmeddelandet omfattar en planering för cirka 45 000 kvadratmeter bruttoarea. Tanken är att skapa utrymme för runt 190 nya bostäder, men även lokaler för närservice, kultur, fritid och kontorsverksamheter.
Revelop har varit verksamt i området under en längre tid och driver nu utvecklingsarbetet i tätt samarbete med Stockholms stad. Strategin bygger på att förtäta och tillföra nya kvaliteter till stadsdelen stegvis, snarare än att riva och bygga helt nytt.
– Godkännandet av start-PM är en viktig milstolpe. Tillsammans med staden tar vi nästa steg i att utveckla Brommaplan till en mer levande och attraktiv plats för människor att bo, arbeta och vistas på, säger Mathias Björkman, Senior Director, Real Estate på Revelop.
Stegvis förtätning i stället för storskaliga projekt
De nya planerna innebär ett skifte i hur förnyelsen av det strategiska navet i Bromma ska genomföras. Tidigare idéer för platsen har ofta fallit på att de varit för omfattande och komplexa att sätta i verket.
– Tidigare planer för området har varit omfattande och svåra att genomföra. Vår metod för förtätning är annorlunda – vi bygger på det som redan finns och utvecklar området steg för steg, med fokus på vad som fungerar väl i dag, tillägger Mathias Björkman.
Trygghetsåtgärder under pågående process
Det aktuella förslaget ligger i linje med Stockholms översiktsplan och ska stärka Brommaplans roll som en strategisk urban nod i staden. Processen kommer dock att ta tid, och ett slutgiltigt kommunalt beslut beräknas fattas först under 2029.
Under tiden som planarbetet fortskrider fortsätter fastighetsägaren att investera i de befintliga byggnaderna. Detta sker genom löpande uppgraderingar och olika trygghetsskapande åtgärder som genomförs i nära dialog med de nuvarande hyresgästerna i området.

















