Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

Fem faktorer som visar varför pDOOH är framtiden för reklambranschen

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
15 juni, 2023
Carl Liverstam, Nordenchef Verve DSP

Carl Liverstam, Nordenchef Verve DSP

Allt fler företag har insett möjligheterna och fördelarna med pDOOH, programmatisk digital utomhusreklam, något som återspeglas inte minst i den förväntade globala tillväxten som mellan 2021 och 2027 ligger på 42 procent.
I Sverige står vi inför ett genombrott vad gäller programmatisk digital utomhusreklam. Vi upplever ett paradigmskifte hos både köpare och säljare på såväl stora som mindre företag. Detta har att göra med flertalet faktorer, men rent generellt märker vi att både mognadsgraden, förtroendet och inte minst nyfikenheten hos köpare och säljare har ökat. Lägg därtill att de tekniska begränsningarna har blivit mindre och du har ett framgångsrecept in the making.
Just komplexiteten vad gäller traditionella reklamkampanjer utomhus är något många vill komma ifrån. Manuella förhandlingar som upptar såväl tid som arbetskraft, att det kreativa materialet som ska tas fram behöver uppfylla på förhand specifika dimensioner, och inte minst planeringen som behövs inför varje kampanj och som ofta tar månader i anspråk – månader som innebär osäkerhet och oro gällande hur pass relevant kampanjen verkligen kommer att vara när den går live. En annan faktor är kostnaden – traditionell utomhusreklam mäts vanligtvis i veckor vilket innebär en hög kostnad som även utesluter en hel del företag som inte har en så pass stor budget att undvara.
Även om utomhusreklamens stora räckvidd och varumärkespotential är imponerande, effektiviserar pDOOH drastiskt annonsköpsprocessen, ökar flexibiliteten i kampanjerna och även kreativiteten. Medan utomhusreklam uppskattas för sin stora räckvidd och kreativa effekt, gör programmatiska funktioner det möjligt för annonsörer att automatisera medieinköp och säkra de mest värdefulla annonsplaceringarna för att nå sina mål.
Följande fem faktorer är enligt mig de främsta anledningarna till varför de företag och organisationer som vill hålla sig relevanta och konkurrenskraftiga bör kika närmare på pDOOH:

1. En ”köp nu”-knapp för utomhusreklam

Programmatisk digital reklam gör det möjligt att automatisera annonsköp och tar, som tidigare nämnt, bort behovet av omfattande manuella förhandlingar. Detta gör det enklare och snabbare att köpa riktigt bra utomhusreklam – det kan nästan likställas med att trycka på ”köp nu”-knappen på en e-handelssajt. Annonsutrymmen på digitala skärmar räknas dessutom i CPM, inte veckor, vilket gör annonsutrymmet billigare, förbättrar tillgängligheten och ger köparna nya tillfällen att nå ut till sina målgrupper. Annonsörer och byråer kan också göra mer riktade inköp genom att ställa in specifika villkor för vad, när och var de vill köpa annonsutrymme.

2. Bättre målgruppstargeting minimerar slöseri med pengar

En betydande faktor för annonsköpare är att kunna pinpointa sin målgrupp. Tekniken gällande pDOOH gör det möjligt för köparna att förstå rörelsemönstren hos dessa målgrupper, så att de kan fastställa de bästa tiderna och platserna för att säkra sina annonsinventarier. Detta är en stor fördel, inte minst när reklambudgeten är pressad då det hjälper köparna att maximera sina medieinvesteringar till en mindre peng. Ett exempel på detta är Netflix som valde att lägga den sista delen av sin lanseringskampanj för den nya säsongen av Stranger Things till den 25 maj 2022 för att sammanfalla med lönedagen och dagen före helgdag. Detta ökade sannolikheten för att nuvarande abonnenter skulle se serien och för nya abonnenter att registrera sig på plattformen. Flexibiliteten gällade pDOOH innebar också att Netflix kunde leverera en mer kostnadseffektiv kampanj genom att erhålla större effekt på kortare tid.

3. Triggerbaserade aktiveringar ökar relevansen i stunden

Programmatiska verktyg gör det möjligt för köparna att dra nytta av aktuella händelser för att maximera effekten av sina kampanjer. Exempelvis kan ett klädmärke som lanserar en ny kollektion vinterkläder till exempel ställa in väderbaserade parametrar så att de köper riktade annonser när temperaturen sjunker till minusgrader. Att genomföra responsiva annonsköp hjälper till att öka relevansen av de aktuella budskapen och bäddar in dem i det sammanhang som råder när publiken tar del av dem.

4. Övertygande kreativitet som fångar uppmärksamheten

Ett exempel på en kampanj där företaget bakom drog nytta av de kreativa möjligheterna med pDOOH på bästa sätt, är Fanta som flertalet gånger prisats för sina Halloween-kampanjer i Stockholm. Genom att kombinera digital och fysisk kreativitet, tog de med hjälp av teknik kampanjen till nästa nivå. Annonsörer och byråer kan också använda specifika triggers för att optimera de visuella detaljerna i sina annonser. Detta förstärker kampanjens relevans och ökar dess förmåga att få konsumenterna att agera. Ett starkt kreativt material förstärker också varumärkets närvaro i andra kanaler, till exempel i sociala medier som, om annonskampanjerna delas, kan få reaktioner eller bli virala. Dessutom kan dessa kanaler förbättra pDOOH-kreativiteten genom att företag kan inkludera de recensioner och uttalanden som deras kunder lämnar online i sina digitala utomhusannonser.

5. En sammanhängande upplevelse för flerkanalskampanjer

Då konsumenter i allt högre grad använder flera kanaler samtidigt under sin kundresa måste annonsörer och byråer genomföra flerkanalskampanjer som ger en sammanhängande och kompletterande upplevelse i samtliga kanaler. Detta innebär att ett företag kan kartlägga en promenadvänlig radie runt sina butiker, köpa annonsutrymme inom denna radie och mäta effekten av sina medieinköp på antalet besökare i butikerna. Ett exempel är Hövding som drog nytta av detta tillvägagångssätt när de använde pDOOH för att öka försäljningen av sina cykelhjälmar. De riktade sig specifikt till målgrupper inom en radie på 1 km från butiker som lagerhöll produkten och ökade på detta sätt sin försäljning med hela 30 procent. Om varumärken inkluderar QR-koder som en del av sina annonser kan de dessutom leda konsumenterna till appar och produktsidor på varumärkets webbplatser, något som ytterligare öka sannolikheten för onlineförsäljning. Programmatisk digital utomhusreklam gör det således lättare för såväl annonsörer som byråer med att nå både varumärkes- och resultatmål.
Genom att ta bort extraarbetet med traditionell utomhusreklam gör den programmatiska infrastrukturen det möjligt för annonsörer och byråer att på ett effektivt sätt komma i kontakt med sina målgrupper, genomföra flexibla kampanjer och maximera sina annonsbudgetar. Att använda pDOOH gör att annonsörer kan utnyttja utomhusinventarier på bästa sätt för att bygga upp varumärkeskännedom utan att kompromissa med det viktiga slutmålet – att driva försäljning.

Carl Liverstam, Nordenchef Verve DSP

Annons

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

Wallbox
Företagande

Wallbox och Elektroskandia går samman för att stärka energiomställningen i Sverige

22 september, 2023
Tech Mahindra öppnar innovationscenter i Esbo
Företagande

Tech Mahindra stärker sin position i Norden med nytt innovationscenter i Esbo

21 september, 2023
Kontorsmiljö
Företagande

Nya buzzwords på kontoret som du bör känna till

19 september, 2023
Sofie Winroth
Företagande

Sofie Winroth bryter normer som kvinnlig VD i den audiovisuella branschen

19 september, 2023
Kontorsmiljö
Företagande

Friskvård på arbetsplatsen: Så maximerar svenska företag anställdas välbefinnande

19 september, 2023
Atea och Microsofts AI-satsning förnyar svensk välfärd
Företagande

Atea och Microsoft tar AI-teknik till svensk offentlig sektor

18 september, 2023

Annonser

Köpa leads

Dagens Innvation Tekniknyheter

Populära nyheter

  • Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.

    Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Så fungerar den nya skatteregleringen för svenska Revolut-användare

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Copyright Agent – Legitimt eller en bluff?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Zimpler i mobilen: Hur bra fungerar det egentligen?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • IT-branschen lika transparent kring hållbarhet som mobil- och energibranschen är om sina priser
  • Telia Sverige stärker sin spektrumposition för mobilnätet efter lyckad auktion
  • Zoom lanserar AI Companion för förbättrad produktivitet och samarbete

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Generella nyheter
  • Guider & tester
  • Hälsa
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Företagande
  • Guider & tester
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.