Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Nyheter
  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

Girteka vill vara det självklara valet för lastbilsförare

Hur Girteka fokuserar på förarnas arbetsförhållanden och utbildning

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
20 april, 2023
Girteka lastbilschaufför

Foto: Girteka

Yrket som lastbilsförare är ett stort ansvar som kräver engagemang och nerver av stål. Även om vi kanske inte inser det spelar lastbilsförare en avgörande roll inom transportbranschen och i ekonomin som helhet.

Deras uppgift – att transportera gods och material till olika platser – bidrar till att hålla försörjningskedjor igång och möjliggör att företag kan fungera effektivt. Trots detta kan det ibland vara en utmaning för transportföretag att locka till sig nya förare och behålla befintliga. Eftersom konkurrensfördelen av bättre arbetsförhållanden för förare har redan lyfts fram under flera år, får det nu ännu mer fokus på grund av den kontinuerliga bristen på förare i Europa.

Flottan

Utbildning och träning är avgörande incitament för att säkra förarnas professionalism. Men arbetsförhållandena bakom ratten är lika viktiga, om inte ännu viktigare. Att ha en mycket ung fordonsflotta innebär att företaget är mer effektivt när det gäller att erbjuda en mer bekväm miljö för förare som underlättar deras stress och arbetsbelastning.

Girteka, som är det största tillgångsbaserade logistikföretaget i Europa, växer ständigt och uppdaterar sin massiva fordonsflotta på över 9 200 lastbilar med de senaste fordonen på marknaden, utrustade med den senaste tekniken och lösningarna som också hjälper till att säkra säkerheten.

Den genomsnittliga åldern på lastbilarna i Girtekas flotta är 2 år. Företaget är ständigt engagerat i diskussioner med lastbilstillverkare för innovativa lösningar för att förbättra säkerheten och hållbarheten samt förbättra förarnas arbetsförhållanden.

Lastbilarna i vår flotta har olika specifikationer med varierande alternativ, men när det gäller säkerhet finns det vissa standarder som Girteka strävar efter att upprätthålla över hela sin flotta. Till exempel är lastbilarna utrustade med en fast maximal hastighet på 82 km / h för vägsäkerhet och minskning av CO2-utsläpp.

Batteritypen som används är endast AGM (Absorbent Glass Mat), vilket är en avancerad typ av blybatteri som är tätad, spillfri och säkrare vid en vägolycka. En annan säkerhetsfunktion är elektroniska bromssystem med display för bromsbeläggstjocklek och varning om bromsbeläggen är slitna. Dessa är bara några lösningar som säkerställer ökad säkerhetsnivå för föraren.

Girteka terminal

Effektivitet och stöd

Förutom lösningar för ökad säkerhet och komfort, som extra förvaringsutrymmen eller ytterligare isolering av hytten (termisk och akustisk) bland annat, är Girtekas lastbilar också utrustade med högkvalitativ telematik som ger transparens och realtidsvisning (RTV)-verktyg som inte bara gynnar kunden och transportören, utan också föraren. Den dedikerade digitala programvarulösningen som används i Girtekas flotta underlättar en realtidsutbyte av data från förarens, chefens och kundens perspektiv.

Till exempel samlar verktyget AI Operator in data från alla företagets lastbilar med ytterligare variabler, som vägstandarder, säkra och trygga parkeringsplatser och bensinstationer, för att definiera den bästa möjliga vägen för leverans av gods, inklusive krav relaterade till förarnas arbete och vila eller kundernas behov. All information om var man ska åka, vilken väg och var man ska vila eller tanka levereras till föraren via surfplattor.

Denna information säkerställer att föraren inte går vilse och ger honom all nödvändig information som tidigare definierats och överenskommits under kommunikationen mellan föraren och transportchefen. Med hjälp av denna lösning kan föraren, genom att följa tydliga instruktioner och riktlinjer, fokusera på att leverera gods säkert och i rätt tid.

En annan digital lösning som används av Girteka är AI Planner, som möjliggör att planera transport som är anpassad till möjligheterna att hitta lämpliga förare, lastbilar och släpvagnar, som uppfyller kraven och lagstiftningsreglerna och koncentrerar sig på godsbalance för att minska tomma körsträckor och leverera snabbast möjligt. AI Planner följer Mobility Package-reglerna och lokala krav när det gäller cabotage eller lastbilsförarnas arbetstid och uppfyller behoven av pauser, körtid eller vilotider.

Med stöd av detta verktyg planeras arbetstiden mer jämnt över hela flottan och överträdelser förhindras, vilket säkrar de bästa förarnas förhållanden och överensstämmelse med alla lagliga begränsningar och regler.

”Med 26 års erfarenhet av vägtransportbranschen och 19 500 förare att ansvara för arbetar vi hårt för att säkerställa att förarnas förutsättningar för professionell utveckling och välbefinnande på arbetet fortsätter att förbättras och att vi förblir en attraktiv arbetsgivare för våra nuvarande och potentiella kollegor. Som bevis på dessa ansträngningar kommer mellan 60% och 70% av våra nya förare till oss genom rekommendationer från våra nuvarande förare. Dessutom har 40% av våra kollegor, som har arbetat på andra transportföretag eller har tagit en paus i sina karriärer, återvänt för att arbeta med oss. Med kontinuerliga utbildningsmöjligheter, digitala lösningar, toppmoderna lastbilar och stöd från moderbolaget kan förarna känna sig trygga och bekväma och fokusera på det huvudsakliga uppdraget – att leverera gods på rätt tid och plats och säkerställa högsta kvalitet på tjänsterna för våra kunder.” – sa Mindaugas Paulauskas, VD för Girteka Transport, en del av Girteka Group, som implementerar operationella transportprocesser i praktiken, inklusive anställning av förare.

Rekryterings- och introduktionsprocess

Planering och kontroll av rekryteringsprocessen säkerställs vid alla stadier. Innan föraren ger sig av på en viss rutt får han instruktioner och interna utbildningskurser, inklusive kurser för att erhålla ett certifikat för koden 95. Efter att ha tagit emot förarens licens och klarat alla nödvändiga procedurer börjar personalchefen schemalägga datumet för förarens rutt med transportchefen. Kandidaterna riktas sedan till att arbeta i enkel eller dubbel besättning, beroende på deras tidigare arbetslivserfarenhet.

Till exempel kan en oerfaren kandidat godkännas som lärlingsförare för att arbeta i en dubbel besättning med en erfaren förare. En besättning med två förare är en av de åtgärder som erbjuds av Girteka för att öka säkerheten för gods på en given rutt.

Alla nykomlingar som ansluter sig till Girteka för första gången erhåller en bankkonto och erbjuds sjukförsäkring och stöd för boende för att lindra den ekonomiska bördan vid deras ankomst. Dessutom förvärvade Girteka under 2021 en ny anläggning på 22 000 m2 i Sady, nära Poznan, Polen, som nu är en av de främsta platserna för förarutbildning, fokuserad på att förbättra förarnas arbetsförhållanden och tid som spenderas på lastbilsunderhåll.

Här hittar förare duschar, tvättjänster, en medicinsk avdelning och logitjänster (genom samarbete med våra lokala partners).

Förarakademin

Den högsta kvaliteten på tjänster är resultatet av högsta kvalitet på färdigheter och expertis som förarna besitter. Alla nya och nuvarande förare utbildas vid Girtekas interna Föraracademy. Akademin fokuserar starkt på att förbereda de nyanställda och nuvarande förarna för att periodvis uppdatera sin kunskap och förbättra sina säkra och ekonomiska körfärdigheter. Det är viktigt att förarna lär sig inte bara den tekniska kunskapen utan också befintliga regler och lagkrav, riktlinjer för rätt beteende och kommunikation för att kunna svara professionellt på olika situationer som uppstår på arbetet.

Utbildningsprogrammen är uppdelade i licensierade och interna utbildningar. Licensierade utbildningar inkluderar periodiska utbildningar för kod 95 och interna utbildningar inkluderar över 20 olika utbildningsprogram för förare, såsom ECO-körning, Transics, vägsäkerhet, GDP, TAPA, elektrisk gaffeltruck, lastsäkring, arbets- och vilotid, tachograf, dokumentation, körning i Storbritannien, etc. Det finns också informella utbildningar som är lika viktiga för att förbereda förarna: teoretisk och praktisk testning, konsultationer om frågor som är relevanta för förare.

”Vi fokuserar ständigt på förarnas förhållanden och uppfyller också alla formella krav, eftersom de är avgörande med tanke på framtida vägtransporter i hela Europa. Att ha avancerade utbildningsprogram och investera i de senaste lösningarna som kan optimera, förenkla och göra förarens jobb bekvämare är vårt sätt att vara det första självklara valet för förare. Med en toppmodern flotta, digitala lösningar för stöd, engagerat team av transportchefer förbättrar vi förhållandena och säkerställer att förarnas jobb blir mer attraktiva, särskilt för unga människor.” – sammanfattar Mindaugas Paulauskas.

Om Girteka

Girteka Group är det största europeiska företaget för tillgångsbaserad transport, som levererar mer än 765 000 fulla lastbilar (FTL) varje år, med mer än 9 200 fullt ägda lastbilar och 9 800 släpvagnar som opererar i Europa. Som Girteka har vi ett tydligt mål att vara det självklara första valet för kunder, kollegor, partners, samhället och aktieägarna.

Varje dag strävar vi efter att erbjuda den bästa möjliga upplevelsen och säkerställa våra kunders högsta transporttjänst tillförlitlighet. Med mer än 23 000 passionerade medarbetare gör vi en meningsfull inverkan på logistikens framtid. Vi är engagerade i att belysa betydelsen av förarnas arbete, vägsäkerhet och miljöpåverkan samt att öka medvetenheten om det ansvar var och en av oss har gentemot samhället och vår omgivning. Vi säkrar lönsam och hållbar tillväxt med våra partners och aktieägare genom toppmoderna digitala lösningar som driver oss mot framtiden.

 

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

AI-företaget Ebbot blir första Guldpartnern till TOPdesk
Företagande

AI-företaget Ebbot blir första Guldpartnern till TOPdesk

31 maj, 2023
Swappie introducerar premium series: Renoverade iPhones på ny nivå
Företagande

Swappie lanserar premium series: nästa nivå av renoverade iPhones

29 maj, 2023
Dubbla utmärkelser till svenska Unisynk i Red Dot Design Awards
Företagande

Dubbla utmärkelser till svenska Unisynk i Red Dot Design Awards

26 maj, 2023
Apple-logga
Företagande

Apple vill ha ökad kontroll över komponentproduktion för 5G

24 maj, 2023
Ahlsell publicerar 2022 års hållbarhetsrapport, visar framsteg inom hållbar proffshandel.
Företagande

Ahlsell tar hållbara kliv framåt enligt senaste hållbarhetsrapporten

22 maj, 2023
Bedragare på internet
Ekonomi

Swish och bedrägerier – så skyddar du dig

22 maj, 2023

Annons

Köpa urval till kampanjer

Dagens Innvation Tekniknyheter

SEO byrå Stockholm

Populära nyheter

  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Så fungerar den nya skatteregleringen för svenska Revolut-användare

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Zimpler i mobilen: Hur bra fungerar det egentligen?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Hur gör man en skärmdump?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • Neogap Therapeutics beviljas EU-patent för revolutionerande cancervårdsbehandling
  • Plexian revolutionerar lojalitetsbranschen med flerkanalsfunktionen i Edge Publish
  • Första ”Wallbox Supernova 150” har installerats i Sverige

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Hälsa
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Företagande
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i inställningarna.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.