Svenska Hazelight Studios hakar på en global trend där spelvärldar tar fysisk form. Genom samarbetet med danska Sophisticated GEEK blir det nu enklare för fans att bära sina favoritspel – bokstavligt talat.
Gaming som kultur och konsumtion
Den svenska spelutvecklaren Hazelight Studios, känd för internationella framgångar som It Takes Two och nyligen Split Fiction, satsar nu på en ny inkomstgren: merchandise. I ett samarbete med Köpenhamnsbaserade Sophisticated GEEK, som även arbetar med jättar som EA, Blizzard och Activision, lanserar Hazelight en egen produktlinje med kläder och spelrelaterade prylar.
– Det finns en stark social koppling och en känsla av tillhörighet med videospel som är mycket hög, och det gäller både för singel- och multiplayer-spel, säger Daniel Issa, producent på Hazelight Studios.
Global tillväxt ger nya möjligheter
Gamingindustrin har vuxit till en global ekonomisk motor. Med ett marknadsvärde på över 184 miljarder dollar överträffar den både film- och musikbranschen – tillsammans. För utvecklare som Hazelight öppnas nya dörrar bortom försäljning av själva spelet.
– Gaming är en enorm bransch men fortfarande relativt ung och utforskar olika sätt att ytterligare stärka sin kommersiella grund, säger Mads Buch Nielsen, vd för Sophisticated GEEK.
Hans bolag hjälper spelstudior världen över att kapitalisera på sina varumärken genom fanfokuserad merchandise. Produkterna är inte bara intäktsgenererande – de fördjupar också banden till spelens mest lojala spelare.
Hazelight möter efterfrågan från fansen
Att fans vill bära sin passion på kroppen är inget nytt, men i takt med att spelen blir mer narrativt och emotionellt komplexa blir kopplingen ännu starkare. Det bekräftas av försäljningssuccén Split Fiction, som redan sålt över fyra miljoner exemplar bara månader efter lansering.
– Det här är något våra fans har önskat länge. Jag tycker det är ett fantastiskt nytt sätt för oss att sprida våra spel på ett roligt sätt och samtidigt erbjuda häftig merch till fans som vill visa sitt stöd och sin passion ännu mer, säger Daniel Issa.
Hazelight Studios ser samarbetet som en naturlig förlängning av spelens värld – från digital underhållning till fysiskt uttryck.
Sverige i gamingens framkant
Sveriges roll i den globala spelindustrin är betydande. Förutom kreativa framgångar bidrar branschen i hög grad till landets export av digital underhållning. Med samarbeten som detta positionerar sig Hazelight i framkant av en kommersiell trend där storytelling, identitet och konsumtion smälter samman.
– Gamingbranschen är i full gång just nu i Sverige. Om man är nyfiken och full av idéer finns det otaliga sätt att hjälpa till att driva den tillväxten ännu längre, avslutar Mads Buch Nielsen.