Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

Svenska kunder allt mer öppna för futuristiska leveransmetoder

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
14 juli, 2023
Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI (Foto: Pressmeddelande)

Under de senaste åren har detaljhandelns kunder fått erfara en hel del problem – allt från leverans- och lagertrubbel till höjda priser för frakt och returer. Kundernas krav på smidiga leveranser och sömlösa shoppingupplevelser har ökat och i SOTI:s senaste detaljhandelsrapport uppger 54 % av de svenska respondenterna att de nu kan tänka sig att ta emot leveranser med drönare och självkörande bilar. Nu gäller det att detaljhandelns företag svarar upp till kundernas förväntningar.

Traditionella leveransmetoder står inför flera utmaningar. Nyligen höjde brittiska ASOS summan för fri frakt med leverans nästkommande dag från 10 till 15 GBP (en höjning på motsvarande cirka 60 kronor) för sina premiumkunder. Reaktionerna blev allt annat än positiva, men det dröjer nog inte länge innan vi får se svenska handlare vidta liknande åtgärder. Förändringar som de i ASOS fall, ger oss en tydlig bild av detaljhandelns utmaningar till följd av ökade kostnader i leveranskedjan.

I SOTI:s detaljhandelsrapport, höll 53 % av kunderna med om att frakt och leveranstid är de faktorer som ger upphov till mest frustration vid online-shopping. Problem i leveranskedjan leder till att kunderna förlorar förtroende för de traditionella leveransmetoderna. Med en strid ström av problem, är risken stor att företag som inte arbetar aktivt med att förbättra omnikanalupplevelsen tappar kunder.

De nya (och allt tuffare) förutsättningarna för detaljhandeln, och transport- och logistiksektorn, leder till opålitliga och oförutsägbara leveranser när kunderna shoppar online. 31 % av de svenska respondenterna i rapporten anser att leveranstiderna har blivit längre, 22 % tycker att frakten har blivit dyrare. Ny data visar också att kunderna är mer benägna att vända sig till alternativa och ibland futuristiska leveransmetoder för att få bättre kontroll över när och hur paketen ska levereras.

Leveransproblemen hindrar dock inte kunderna från att shoppa online. I rapporten från 2023, uppger 54 % av de svenska kunderna att de skulle överväga leverans med drönare för att ta emot små paket, 52 % sa att de skulle överväga självkörande bilar som leveransmetod för större paket.

De tekniskt avancerade leveransmetodernas ökande popularitet väcker tanken om att det kanske är där lösningen för att tackla leveransstörningarna finns. Drönare och självkörande bilar som leveransmetod kan låta långsökt, men det finns grund för resonemanget. Med drönare kan kunderna bland annat få ökad kontroll över sina leveranser, framför allt när det gäller beräknad leveranstid och upphämtning av returer.

Kontroll och flexibilitet är två faktorer som driver fram förändring i kundernas shoppingvanor. Det återspeglas i rapporten från 2023 där 74 % av de svenska kunderna uppger att de kan tänka sig att handla online och själva hämta upp varor i butik. När kunderna själva hämtar upp sina varor, försvinner leveransrelaterade problem som ökade fraktkostnader och försenade leveranser helt, och kunderna får dessutom bättre kontroll.

Kundernas allt högre krav på smidiga leveranser och sömlösa shoppingupplevelser pressar detaljhandeln, logistikföretagen och leverantörerna att erbjuda högkvalitativa och billiga alternativa leveransmetoder. Kunderna är nu allt mer öppna för ny teknik och digitala processer med drönare och självkörande bilar som leveransalternativ. För att kunderna ska få tillgång till information under hela leveransprocessen, är det nu viktigt att företagen implementerar rätt infrastruktur och relevanta digitala backend-lösningar, När detaljhandeln utvecklas, måste handlarna strömlinjeforma och förnya sina affärsprocesser både för att behålla sina kunder, och för att vinna nya.

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI

Annons

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

Man vid dator
Företagande

Cool Company – Det här behöver du känna till

22 september, 2023
Wallbox
Företagande

Wallbox och Elektroskandia går samman för att stärka energiomställningen i Sverige

22 september, 2023
Tech Mahindra öppnar innovationscenter i Esbo
Företagande

Tech Mahindra stärker sin position i Norden med nytt innovationscenter i Esbo

21 september, 2023
Kontorsmiljö
Företagande

Nya buzzwords på kontoret som du bör känna till

19 september, 2023
Sofie Winroth
Företagande

Sofie Winroth bryter normer som kvinnlig VD i den audiovisuella branschen

19 september, 2023
Kontorsmiljö
Företagande

Friskvård på arbetsplatsen: Så maximerar svenska företag anställdas välbefinnande

19 september, 2023

Annonser

Köpa leads

Dagens Innvation Tekniknyheter

Populära nyheter

  • Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.

    Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Så fungerar den nya skatteregleringen för svenska Revolut-användare

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Copyright Agent – Legitimt eller en bluff?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Zimpler i mobilen: Hur bra fungerar det egentligen?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • Så skriver du en krönika
  • AI gör det snart möjligt att prata med döda
  • Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Generella nyheter
  • Guider & tester
  • Hälsa
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Företagande
  • Guider & tester
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.