Billo och Freja eID har inlett ett banbrytande samarbete med föreningen Danska Torpare. Tillsammans erbjuder de nu en digital brevlåda som gör det möjligt för danska fritidshusägare att ta emot sin svenska post digitalt – och i tid.
En lösning på ett växande gränsproblem
Runt om i Sverige finns nästan 38 000 fritidsfastigheter som ägs av utländska medborgare. Bland dessa är danskar en stor grupp – och en grupp som ofta mött utmaningar med sin svenska post. När man bara besöker sitt fritidshus några gånger om året kan viktig post ligga orörd i brevlådan i veckor. Det kan i sin tur leda till försenade räkningar och betalningsanmärkningar.
Detta problem vill nu Billo, Freja eID Group AB och den ideella föreningen Danska Torpare lösa – genom en digital brevlåda anpassad för utländska användare. Med hjälp av Frejas internationellt gångbara e-legitimation och Billos teknik kan nu posten tas emot digitalt var man än befinner sig.
Tjänsten lanserad – med fokus på danskar i Sverige
Samarbetet innebär att Danska Torpares cirka 6500 medlemmar erbjuds den nya tjänsten som ett komplement till sina fritidshus i Sverige. För danskar, som är vana vid att använda digital post i sitt hemland där det är obligatoriskt, är detta ett välkommet steg.
– Nu kan danskar ta emot sin fysiska post från Sverige i en digital brevlåda – precis som vi är vana vid i Danmark. Det är vi väldigt glada för. Att äga ett fritidshus i Sverige har många fördelar, men digitaliseringen har sällan varit inkluderande för oss danskar. Därför är det glädjande att Billo och Freja nu bidragit till en lösning på detta gränsöverskridande problem, säger Elisabeth Geday, generalsekreterare för Danska Torpare.
Billo: En global brevlåda för en digital framtid
Billo är ett svenskt techbolag med målet att bygga framtidens digitala infrastruktur för post, dokument och betalningar. Samarbetet med Danska Torpare är ett exempel på hur bolaget vill lösa vardagsproblem med hjälp av digital teknik.
– Billo arbetar ständigt med att bygga framtidens digitala infrastruktur för post, dokument och betalningar. Idag är digital post en självklarhet för såväl svenskar som danskar. Med Billos globala brevlåda ser vi till att leverera posten i tid även utanför Sverige och tillsammans med Danska Torpare tror jag vi kan visa ett första tydligt exempel på hur värdefullt det kan vara, säger Johan Eklöf, vd på Billo.
Danmark stänger ner den fysiska posten – digitaliseringen nödvändig
Behovet av en fungerande digital lösning blir ännu mer akut då Danmark från årsskiftet 2025/2026 helt slutar dela ut fysisk post. Postnord har redan börjat demontera brevlådor runtom i landet. Det innebär att svensk post som skickas till danskar inte längre kan delas ut – om den inte är digital.
Med detta i åtanke blir samarbetet mellan Billo, Freja och Danska Torpare mer än bara ett praktiskt verktyg – det är en nödvändig anpassning till en digital framtid där gränsöverskridande postgång måste fungera i realtid.