Svensk-kanadensiska Alisha Fredriksson, 30, är en av tio finalister i European Patent Office’s prestigefyllda tävling Young Inventors Prize 2025. Hennes uppfinning för att fånga in koldioxid från fartyg kan bli ett avgörande genombrott för en av världens mest svåromställda branscher.
Ny teknik som fångar utsläpp till havs
Alisha Fredriksson och kinesiska medgrundaren Roujia Wen, 29, står bakom det brittiska klimattech-bolaget Seabound, som utvecklat ett banbrytande, modulärt system för att fånga in koldioxid direkt från fartygens avgaser. Lösningen är containerbaserad och kräver varken ombyggnation eller extern energiförsörjning.
– Sjöfarten tampas fortfarande med stora koldioxidutsläpp eftersom dagens lösningar varken är effektiva eller ekonomiskt hållbara. Vi bestämde oss för att lösa utmaningen tillsammans, säger Alisha Fredriksson.
En bransch med svåra klimatutmaningar
Sjöfarten står för 800 miljoner ton koldioxidutsläpp per år globalt, varav 124 miljoner ton inom EU. Det motsvarar 3–4 procent av unionens totala utsläpp – och branschen har få verktyg för att snabbt minska sina klimatavtryck.
Här kommer Seabounds teknik in. Deras system använder kalkstenpellets för att binda koldioxiden direkt i rökgaserna. Den infångade koldioxiden kan sedan lagras och transporteras precis som annan last – utan behov av särskild infrastruktur.
– Genom att använda kalciumbaserade material blir det möjligt att lagra koldioxiden lika enkelt som vilken annan last som helst, utan specialutrustning, förklarar Roujia Wen.
Testresultat som imponerar
Vid fullskaliga tester till sjöss har Seabounds teknik visat på kraftfull effekt:
- 78 % av koldioxidutsläppen fångades upp
- 90 % av svavelutsläppen reducerades
Systemet drivs dessutom med fartygens egna avgaser och kräver därmed minimalt med ytterligare energi.
Uppmärksammas internationellt
Fredriksson och Wen tävlar i finalen av Young Inventors Prize 2025, ett pris som belönar unga innovatörer under 30 år som använder teknik för att främja FN:s globala hållbarhetsmål. Över 450 kandidater har bedömts av en oberoende jury, och vinnaren utses den 18 juni vid en ceremoni på Island.
Fredriksson har tidigare arbetat med maritima e-bränslen och såg tidigt problemet med att få tag på infångad koldioxid som råvara. Det lade grunden för den lösning som nu har potential att förändra hela sjöfartsbranschen.