Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

Allt fler företag söker nya vägar att nå ut – optimeringsalgoritm gav Toyota 77 % bättre klick till konvertering

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
3 februari, 2023
Dator på ett skrivbord

Displayannonser är ett vanligt sätt att försöka påkalla konsumentens uppmärksamhet, men i själva verket ses inte majoriteten av dem. För att öka chansen till uppmärksamhet för sina nya hybridelektriska bilmodeller, vände Toyota sig därför till marknadsnätverket The&Partnership, Group M:s Xaxis och WPP:s Acceleration som tillsammans med Tobii skapade en algoritm för optimering av ökad uppmärksamhet – en satsning som gav en ökning av klick till konvertering med 77 procent.

Tobii levererade data från sin eye tracking panel, inklusive data om vilka placeringar som historiskt har fått hög uppmärksamhet. Datan delades sedan upp i flera olika dimensioner som veckodag, tid på dygnet och annonsstorlek. The&Partnership, Xaxis och Acceleration använde sedan denna data för att bygga en skräddarsydd algoritm som optimerade budgivningen baserat på sannolikheten att visningen skulle få uppmärksamhet.
Algoritmen testades i en displaykampaj under perioden augusti-september 2022. Resultatet visade på en 77-procentig ökning av klick-till-konvertering samt en 23-procentig ökning av konverteringsgraden.

– Vi är mycket imponerade av de resultat som uppnåtts med algoritmen och med facit i hand är det inget svårt val för oss att fortsätta använda den. Vi uppskattar att The&Partnership, Xaxis och Acceleration ligger steget före och hittar nya sätt att maximera resultaten av våra medieinvesteringar, säger Jan Casserlöv, Marketing & CEX Manager på Toyota.

Satsningen byggde på en tidigare mycket framgångsrik kampanj där Toyota ville öka kännedomen om hur långt bilmodellen RAV4 kan färdas på el. Resultatet från kampanjen,  som genomfördes under våren 2022, visade på en 64-procentig ökning av ad recall, 60 procent mer köpbenägenhet och 23 procent högre uppfattning om vad som visades i kampanjen jämfört med den grupp som inte utsatts för algoritmen för ökad uppmärksamhet. Baserat på detta, bestämde sig Toyota för att utöka satsningen i sin kommande kampanj för att driva fler konverteringar

Annons

– Viewability är en bra början men det vi egentligen bryr oss om är ju att användaren faktiskt tittar på annonsen. Tidigare har vi inte kunnat mäta attention, varför viewability varit det bästa möjliga att optimera mot. Tack vare samarbetet med Tobii tillsammans med våra investeringar i teknik kan vi nu skifta fokus till attention och bli än mer kirurgiska i våra köp, säger Elias Bjerkeryd, nordisk produktchef på Xaxis.

– Användning av eyetracking-data för att förstå uppmärksamhet blir alltmer populärt inom reklambranschen. Att mäta blickpunkter är en viktig del av processen för aktivering, optimering och utvärdering för att förstå målgrupper och vi kommer med största sannolikhet att se det som en integrerad del av varje kampanj i framtiden, säger Emelie Löfdahl, Director Attention Data på Tobii.

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

Dell dator
Tech

IT-branschen lika transparent kring hållbarhet som mobil- och energibranschen är om sina priser

25 september, 2023
Sedan 2020 har Telia moderniserat sitt 4G-nät och byggt 5G i hela Sverige
Tech

Telia Sverige stärker sin spektrumposition för mobilnätet efter lyckad auktion

25 september, 2023
Zoom
Tech

Zoom lanserar AI Companion för förbättrad produktivitet och samarbete

23 september, 2023
Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.
Tech

Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

20 september, 2023
Piotr Korzeniowski, vd på analyticsföretaget Piwik PRO
Tech

E-handlare riskerar kundlojalitet genom bristande cookie-banners

20 september, 2023
Solceller
Livsstil

Teknikens kraft: Hur fungerar solceller?

18 september, 2023

Annonser

Köpa leads

Dagens Innvation Tekniknyheter

Populära nyheter

  • Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.

    Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Så fungerar den nya skatteregleringen för svenska Revolut-användare

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Copyright Agent – Legitimt eller en bluff?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Zimpler i mobilen: Hur bra fungerar det egentligen?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • IT-branschen lika transparent kring hållbarhet som mobil- och energibranschen är om sina priser
  • Telia Sverige stärker sin spektrumposition för mobilnätet efter lyckad auktion
  • Zoom lanserar AI Companion för förbättrad produktivitet och samarbete

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Generella nyheter
  • Guider & tester
  • Hälsa
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Företagande
  • Guider & tester
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.