Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Nyheter
  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

Allt fler företag söker nya vägar att nå ut – optimeringsalgoritm gav Toyota 77 % bättre klick till konvertering

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
3 februari, 2023
Dator på ett skrivbord

Displayannonser är ett vanligt sätt att försöka påkalla konsumentens uppmärksamhet, men i själva verket ses inte majoriteten av dem. För att öka chansen till uppmärksamhet för sina nya hybridelektriska bilmodeller, vände Toyota sig därför till marknadsnätverket The&Partnership, Group M:s Xaxis och WPP:s Acceleration som tillsammans med Tobii skapade en algoritm för optimering av ökad uppmärksamhet – en satsning som gav en ökning av klick till konvertering med 77 procent.

Tobii levererade data från sin eye tracking panel, inklusive data om vilka placeringar som historiskt har fått hög uppmärksamhet. Datan delades sedan upp i flera olika dimensioner som veckodag, tid på dygnet och annonsstorlek. The&Partnership, Xaxis och Acceleration använde sedan denna data för att bygga en skräddarsydd algoritm som optimerade budgivningen baserat på sannolikheten att visningen skulle få uppmärksamhet.
Algoritmen testades i en displaykampaj under perioden augusti-september 2022. Resultatet visade på en 77-procentig ökning av klick-till-konvertering samt en 23-procentig ökning av konverteringsgraden.

– Vi är mycket imponerade av de resultat som uppnåtts med algoritmen och med facit i hand är det inget svårt val för oss att fortsätta använda den. Vi uppskattar att The&Partnership, Xaxis och Acceleration ligger steget före och hittar nya sätt att maximera resultaten av våra medieinvesteringar, säger Jan Casserlöv, Marketing & CEX Manager på Toyota.

Satsningen byggde på en tidigare mycket framgångsrik kampanj där Toyota ville öka kännedomen om hur långt bilmodellen RAV4 kan färdas på el. Resultatet från kampanjen,  som genomfördes under våren 2022, visade på en 64-procentig ökning av ad recall, 60 procent mer köpbenägenhet och 23 procent högre uppfattning om vad som visades i kampanjen jämfört med den grupp som inte utsatts för algoritmen för ökad uppmärksamhet. Baserat på detta, bestämde sig Toyota för att utöka satsningen i sin kommande kampanj för att driva fler konverteringar

– Viewability är en bra början men det vi egentligen bryr oss om är ju att användaren faktiskt tittar på annonsen. Tidigare har vi inte kunnat mäta attention, varför viewability varit det bästa möjliga att optimera mot. Tack vare samarbetet med Tobii tillsammans med våra investeringar i teknik kan vi nu skifta fokus till attention och bli än mer kirurgiska i våra köp, säger Elias Bjerkeryd, nordisk produktchef på Xaxis.

– Användning av eyetracking-data för att förstå uppmärksamhet blir alltmer populärt inom reklambranschen. Att mäta blickpunkter är en viktig del av processen för aktivering, optimering och utvärdering för att förstå målgrupper och vi kommer med största sannolikhet att se det som en integrerad del av varje kampanj i framtiden, säger Emelie Löfdahl, Director Attention Data på Tobii.

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

Uppdatera Android – så gör du
Tech

Uppdatera Android – så gör du

31 mars, 2023
Storbritannien satsar på solenergi i rymden
Tech

Storbritannien satsar på solenergi i rymden

31 mars, 2023
Kvinna som använder dator
Tech

Forrester har utsett Red Hat till en ledande aktör inom automatisering av infrastruktur

28 mars, 2023
Nanoleaf lanserar branschens första Matter-kompatibla och Thread-aktiverade smarta belysningsprodukter
Tech

Nanoleaf släpper Matter- och Thread-kompatibla belysningsprodukter

28 mars, 2023
Ladda upp batteriet på 6 minuter med ny teknik
Tech

Ladda upp batteriet på 6 minuter med ny teknik

25 mars, 2023
Ny AI kan ta fram en åldersgräns innan filmen är inspelad
Kultur

Ny AI kan ta fram en åldersgräns innan filmen är inspelad

25 mars, 2023

Annons

Köpa urval till kampanjer

Dagens Innvation Tekniknyheter

SEO byrå Stockholm

Populära nyheter

  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Revolut-användare uppmanas fylla i skatteinformation

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Zimpler i mobilen: Hur bra fungerar det egentligen?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Hur gör man en skärmdump?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • Uppdatera Android – så gör du
  • Storbritannien satsar på solenergi i rymden
  • Telia och Region Stockholm samarbetar i banbrytande 5G-projekt

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Hälsa
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Företagande
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i inställningarna.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.