Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

ChargePoint: Vad elbilsförare behöver veta om snabbladdning

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
6 september, 2023
Antti Vainio, Nordic Policy Manager, ChargePoint

I takt med att folks klimatmedvetenhet ökar och batterikostnaderna sjunker, så stärks elfordonens popularitet. Men det råder dock fortfarande en viss förvirring hos många kring när, var och hur man laddar dem.

De flesta elbilsladdningar sker hemma eller på jobbet, när bilarna redan står parkerade. Men för personer som inte har möjlighet ladda hemma eller på jobbet, som när de t ex är ute på långresor, kan snabbladdning – eller DC-laddning – vara ett praktiskt alternativ.

Vad är snabbladdning?

DC-laddning är lika lätt att använda som traditionell AC-laddning, men går betydligt snabbare. Vanligtvis sträcker sig snabb AC-laddning från 7 kW till 22 kW, medan en DC-laddare vanligtvis levererar över 22 kW. Över 50 kW anses generellt vara snabbladdning, medan över 100kW anses vara ultrasnabbladdning. Men varför laddar då DC-laddare snabbare än AC-laddare?

”DC” (Direct Current), likström, är den sorts ström som batterier använder och som i folkmun kallas snabbladdning. Traditionella laddstationer använder ”AC” (Alternating Current), växelström, som du hittar i vanliga vägguttag. Elbilar har inbyggda laddare inuti bilen som omvandlar växelström till likström för batteriet. DC-laddare omvandlar växelström till likström redan i laddstationen och levererar den sedan direkt till batteriet, varpå det laddas betydligt snabbare.

Annons

Kan min bil snabbladdas?

Inte alla elbilar är kompatibla med DC-laddare. Faktum är att de flesta laddhybrider, som även har förbränningsmotorer, inte kan använda snabbladdare. Om du tror att du behöver kunna snabbladda din bil då och då, så bör du se till att fråga om det redan när du köper din elbil.

Olika fordon kan också ha olika typer av snabbladdningsuttag. I Europa har de flesta bilar en så kallad SAE CCS Combo 2 (CCS2)-kontakt, medan vissa äldre fordon är utrustade med en så kallad CHAdeMO-kontakt. För att hjälpa dig hitta laddstationer som är kompatibla med just ditt fordon finns dedikerade appar med kartor över tillgängliga laddare.

De lbästa tillfällena att använda en DC-laddare är när du behöver ladda din bil omgående och är villig att betala lite extra för bekvämligheten – som t ex när du är på en längre bilresa eller när batterinivån är låg och du är under tidspress.

Hur hittar jag snabbladdplatser?

Som nämnts ovan, så är det enkelt att söka efter snabbladdningsplatser i de flesta ledande laddningsapparna. Där visas ofta tydligt vilka laddningstyper som finns på respektive station, hur mycket el snabbladdarna kan leverera (vanligtvis från 50 till 350 kW), laddkostnader, samt möjligen även uppskattad laddtiden. Elbilsförare kan dessutom få tillgång till laddinformation via bildskärmar i sina fordon, som t ex Android Auto eller Apple CarPlay.

Hur lång tid tar laddprocessen?

Snabbladdningens hastighet beror på många faktorer, inklusive dess styrka och fordonets batterispänning. De flesta moderna bilarna kan addera hundratals kilometers räckvidd på mindre än en timme. Varje elbilsbatteri följer en så kallad ”laddkurva” för laddningen. Den startar lite långsamt, medan fordonet kontrollerar batteriets laddnivå, vädret och andra faktorer. Laddhastigheten klättrar sedan upp till maxnivå och håller sig där så länge som möjligt. Hastigheten saktas ner igen när batteriet har nått cirka 80 % laddning, då fulladdning riskerar att påverka batteriets livslängd.

Följ 80%-regeln

Med en DC-snabbladdare är det som sagt bäst att koppla ur när batterinivån når cirka 80 %, eftersom det är då laddningen saktar ner som mest. Faktum är att det kan ta nästan lika lång tid att ladda de sista 20 % som det gjorde för att nå 80 %. Att avbryta när du når 80 %-tröskeln är inte bara effektivare för dig och snällare mot ditt batteri, utan innebär också att du tar hänsyn till andra elbilsförare som väntar på sin tur.

Spara dina pengar och ditt batteri

Avgifterna för DC-snabbladdning är vanligtvis högre än för AC-laddning, på grund av att de levererar mer ström, samt är dyrare att installera och använda. Stationsägare överför en del av dessa kostnader till förarna, varpå daglig snabbladdning sällan lönar sig. Dessutom kan ditt batteri belastas av att ofta utsättas för DC-laddningens starka elflöden.

Snabbladdning är enkelt och smidigt, men det är inte det enda sättet. För den bästa upplevelsen och de största besparingarna bör elbilsförare använda AC-laddning i största möjligaste mån och istället snabbladda först när de är ute på långresor eller i tidsnöd.

Av: Antti Vainio, Nordic Policy Manager, ChargePoint

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.
Tech

Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

28 september, 2023
Dell dator
Tech

IT-branschen lika transparent kring hållbarhet som mobil- och energibranschen är om sina priser

25 september, 2023
Sedan 2020 har Telia moderniserat sitt 4G-nät och byggt 5G i hela Sverige
Tech

Telia Sverige stärker sin spektrumposition för mobilnätet efter lyckad auktion

25 september, 2023
Så tar du en skärmdump för olika enheter
Tech

Så tar du en skärmdump för olika enheter

24 september, 2023
Zoom
Tech

Zoom lanserar AI Companion för förbättrad produktivitet och samarbete

23 september, 2023
Piotr Korzeniowski, vd på analyticsföretaget Piwik PRO
Tech

E-handlare riskerar kundlojalitet genom bristande cookie-banners

20 september, 2023

Annonser

Köpa leads

Dagens Innvation Tekniknyheter

Populära nyheter

  • Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.

    Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Så fungerar den nya skatteregleringen för svenska Revolut-användare

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Copyright Agent – Legitimt eller en bluff?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Zimpler i mobilen: Hur bra fungerar det egentligen?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • Så skriver du en krönika
  • AI gör det snart möjligt att prata med döda
  • Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Generella nyheter
  • Guider & tester
  • Hälsa
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Företagande
  • Guider & tester
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.