Logistiksektorn strävar aktivt efter hållbara lösningar för att möta miljöutmaningar. Ett konkret exempel är användningen av batterielektriska fordon (BEV) och elektriska släpvagnar, vilket testats i samarbete mellan Nestlé, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull och BP Pulse.
BEV och elektriska släpvagnars roll i hållbar transport
Adoptionen av batterielektriska fordon (BEV) och elektriska släpvagnar är en av de mest omtalade lösningarna inom hållbar logistik. – När världen idag hanterar stora utmaningar, berör en av dem särskilt logistiken – det är avkarbonisering. Här kan batterielektriska fordon med stöd av elektriska släpvagnar vara en av lösningarna, sammanfattar Viktorija Terekė, hållbarhetschef. Nyligen genomfördes en gemensam aktivitet av Nestlé, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull och BP Pulse för att testa fullt elektriska lösningar för korta leveranser.
Denna satsning representerar ett viktigt steg mot nollutsläppslogistik och belyser den bredare påverkan som ledarnas ansträngningar har på miljön. – I termer av e-mobilitet som en lösning, ser vi att ungefär 25% av de globala utsläppen kommer från transport. Och det faktum att elektriska fordon har noll avgasutsläpp gör det till ett självklart val, säger Harry Baxter, försäljningschef för elfordonsflottor på BP Pulse i Europa.
Utmaningar och samarbete
Implementeringen av batterielektriska fordon (BEV) och elektriska släpvagnar medför flera utmaningar, särskilt när det gäller infrastruktur och teknik. Diskussionerna pågår fortfarande, och många företag testar redan och försöker hitta en gemensam förståelse och lösning som kombinerar kundernas behov, tillverkarnas möjligheter, infrastrukturens kapacitet och tillgänglighet, samt logistikföretagens förmåga att samla och samordna alla relevanta intressenter. – Vägen till avkarbonisering kan inte vandras ensam. Det kräver en oöverträffad nivå av samarbete, betonar Viktorija Terekė.
Adressering av utmaningar och framsteg
Mathias Fleischer, leveranskedjedirektör på Nestlé, pekar på framstegen och hindren inom elektrisk transport: – Elektrisk transport har kommit långt sedan några år tillbaka, då vi nu kan köra upp till 250 och 300 kilometer, vilket är mycket bättre än tidigare. Men vi behöver förbättra laddningsinfrastrukturen. Vi måste hitta sätt att optimera laddningen och lastkapaciteten.
Stefan Widlund, elektromobilitetsdirektör på Volvo Trucks, informerar att – Om man tittar på all gods i Europa, reser 45% mindre än 300 km per dag. Detta är också ett avstånd vi lätt kan hantera idag utan laddning. Om du sedan laddar, får du en betydligt längre räckvidd. Våra lastbilar kan köra upp till 640 km per dag, med vissa snabbladdningar under dagen. Laddning från 0 till 80% tar 90 minuter, men i många fall laddar du bara från 30 till 80% under dagen, vilket kan göras under en schemalagd paus på 45 minuter.
Harry Baxter från BP Pulse förklarar att – Vägen till ett omfattande och effektivt laddningsnätverk för elfordon är belagd med samarbete – som spänner över industrier, innovatörer och politiska beslutsfattare. Genom strategiska partnerskap, som detta, hanterar vi det omedelbara behovet av fler laddningsstationer.
Framtidens hållbara transport
Den gemensamma insatsen att använda batterielektriska fordon (BEV) och elektriska släpvagnar handlar inte bara om att möta dagens utmaningar, utan även om att hitta kostnadseffektiva lösningar. – För närvarande är kostnaderna för elektromobilitet mycket beroende av batterikostnaderna. Den största frågan för varje affärsfall är hur mycket jag måste investera jämfört med vad resultatet blir. Om fraktköpare inte är villiga att betala mer för att varor transporteras i en elektrisk kylcontainer, blir det kritiskt. Betalningen måste komma från själva operationen. Därför har vi beslutat att minska batterikapaciteten, förklarar Boris Billich, CSO från Schmitz Cargobull.
Trots utmaningar, när man möter dem som en del av ett partnerskap, kan BEV och elektriska släpvagnar vara en av lösningarna för att uppnå ambitiösa mål. – Elektriska lastbilar har många fördelar. Du har inte diesel, du har inte CO2, och bullret är mycket mindre än tidigare. Så det är självklart när vi väl får tekniken på plats. Det är det bästa sättet att gå framåt, sammanfattar Fleischer från Nestlé.