Nu kan 400 miljoner europeer byta ut betalkortet mot en ring, ett armband eller en klocka. När svenska Fidesmo Pay ingår samarbete med betalappen Curve blir tjänsten tillgänglig för hela Europa. Med siktet inställt på världen växer utmanaren nu snabbt med 10 procent i månaden.
Svenska fintech-utmanaren Fidesmo Pay, som med NFC-teknik möjliggör kontaktlösa betalningar genom wearables, ingår nu samarbete med den digitala banken Curve. Detta innebär att 400 miljoner européer nu kan ansluta sig till Curve och Fidesmo Pay och börja använda uppkopplade accessoarer för snabbare betalningar.
– Betalningsmöjligheterna med Fidesmo Pay är oändliga, men bankerna måste våga hänga med i utvecklingen. Därför känns det extra kul att göra detta tillsammans med Curve som både är en nytänkande och etablerad spelare på marknaden, säger Mattias Eld, vd och grundare av Fidesmo.
Fidesmo Pay har vuxit med 200 procent
Med en ambition om att få hela Europa att betala med wearables, är Fidesmo Pay nu redo att gasa. Sedan årsskiftet har Fidesmo Pay vuxit med 200 procent och man taktar nu en tillväxt i antal nya användare på 10 procent per månad. Målsättning för 2023 är att fyrdubbla antalet aktiva enheter ute på markanden.
– Det här är bara början för Fidesmo Pay. Användarna vill ha en så sömlös shoppingupplevelse som möjligt och tekniken är redan färdigutvecklad. Fidesmo Pay gör det möjligt att betala med vilken accessoar som helst till en avsevärt bättre användarupplevelse än konkurrenternas. Intresset är enormt, fortsätter Mattias.
– Fidesmo är en viktig partner för oss på Curve, så att vi kan möta det växande behovet från kunder att kunna betala med klockor, ringar och andra wearables-alternativ. I takt med att marknaden växer kommer vi jobba tätt med Fidesmo för att tillsammans hitta nya unika betalningsmöjligheter, säger Eric Molitor, Chief Technology Officer på Curve.
Kostnadsfritt för privatpersoner
Att ansluta sin ring eller klocka till Fidesmo Pay är kostnadsfritt för privatpersoner och tillgängligt via en rad olika wearables-aktörer. Om användaren är ansluten till Curve får de direkt tillgång till smidigheten med Fidesmo Pay. Dessutom blev Fidesmo Pay den första tokeniserade betalningsplattformen i världen att 2021 kunna inkludera stöd för både VISA och Mastercard.
Med starka investerare i ryggen, och avgörande banksamarbeten på plats, är nu grundplåten lagd för att skala upp Fidesmo Pay i ett ännu högre tempo än tidigare.
– Fidesmo Pay ska bli Europas ledande betalningsplattform inom fysiska betalningar. Nästa steg är att utöka biblioteket av uppkopplade accessoarer, så att alla kan hitta det alternativ som passar just dem genom någon av våra partners som Pagopace och Mondaine. Vår teknik är redan applicerbar på vad som helst, endast fantasin sätter begränsningarna för hur du ska betala, avslutar Mattias.
Tre fördelar med Fidesmo Pay:
- Snabb och smidig betalning genom din ring, armband eller klocka – precis som med ett traditionellt betalkort. Inga dubbelklick eller plånböcker!
- Hög säkerhet via tokeniseringar – kortuppgifterna som är kopplade via Fidesmo Pay går inte att använda någon annanstans än tillsammans med din wearable.
- Tillgängligt i hela Europa via Curve – 400 miljoner Européer kan nu ansluta till någon av Fidesmos banker och börja använda Fidesmo Pay.
Fidesmo är en av många fintech-aktörer på den svenska marknaden som gjort spännande produktlanseringar under 2022. Bland den stora skaran bolag i Sverige sticker även Humla ut i mängden med sin kortlansering av ”humlakortet”, som du kan läsa mer om på dagensinnovation.se.