Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Företagande
  • Guider & tester
    Man vid dator

    Cool Company – Det här behöver du känna till

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

    Unisynks nya Dual USB-C/A Billaddare 72W

    Säkra och revolutionerande laddningar med Unisynks nya billaddare

    Unisynk USB-C hub

    Svenska Unisynk lanserar prisbelönta UCB-C-hubbar med stöd för 8K

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

Ny teknik värmer både upp elbilen och ger den längre räckvidd

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
12 januari, 2020
Ny teknik värmer både upp elbilen och ger den längre räckvidd

Elbilar är ett koncept som länge varit användningsbart men som under senare år blivit en realitet som verkligen kunnat förändra hur vi använder oss av en bil.

Framförallt då vi inte har fossila bränslen nog att fortsätta att köra på samma sätt under hur lång tid som helst. Därför har ingenjörer ständigt försökt att hitta nya sätt att ta tillvara på all energi som går åt för att minska förbrukningen. För att ge bilen längre räckvidd men också för att göra den mer användningsbar. En elbil som bara kan köra en kilometer är inte användningsbar och därför ökar kapaciteten och räckvidden hela tiden för de nya modeller som släpps. För att återanvända energin brukar elbilar ha en kraftig regenerering där bilens motorbroms används för att ladda upp batteriet. Många elbilar har även smarta aerodynamiska knep för att minska luftmotståndet.

Kallt väder har varit en tuff utmaning

Kallt väder innebär en kortare räckvidd för elbilar då både batteri och kupén måste värmas upp och det kräver energi. Men nu kan en ny lösning vara på väg. Tanken är att klä in bilens dörrar, mittkonsol och innertak med en tunn och genomskinlig folie som kan leda ström. Tekniken sägs vara kostnadseffektiv och enkel att tillverka. Då folien leder ström värms den upp och värmen strålar då in mot kupén. Det ska ge en betydligt snabbare uppvärmning än med konventionell varmluft. En första beräkning pekar på att räckvidden skulle bli sex procent längre än med existerande teknik.

Det skulle därmed innebära att en bil med en räckvidd på 30 mil får 1,8 mil längre räckvidd med den nya tekniken. Tekniken skulle även minska den totala energimängden som krävs för att värma upp passagerarutrymmet med 20 procent.

Annons

Det här kan vara en lösning som vi väntat på som gör att elbilar får en betydligt bättre räckvidd samtidigt som det även underlättar för den som använder en sådan bil i ett kallt klimat. Elbilar är trots allt en av vägarna för ett bättre klimat och en minskad konsumtion av fossila bränslen.

DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

Dell dator
Tech

IT-branschen lika transparent kring hållbarhet som mobil- och energibranschen är om sina priser

25 september, 2023
Sedan 2020 har Telia moderniserat sitt 4G-nät och byggt 5G i hela Sverige
Tech

Telia Sverige stärker sin spektrumposition för mobilnätet efter lyckad auktion

25 september, 2023
Zoom
Tech

Zoom lanserar AI Companion för förbättrad produktivitet och samarbete

23 september, 2023
Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.
Tech

Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

20 september, 2023
Piotr Korzeniowski, vd på analyticsföretaget Piwik PRO
Tech

E-handlare riskerar kundlojalitet genom bristande cookie-banners

20 september, 2023
Solceller
Livsstil

Teknikens kraft: Hur fungerar solceller?

18 september, 2023

Annonser

Köpa leads

Dagens Innvation Tekniknyheter

Populära nyheter

  • Vem ringde? Kvinna undersöker telefonnummer i fåtölj.

    Vem ringde? Så tar du reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Så fungerar den nya skatteregleringen för svenska Revolut-användare

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Copyright Agent – Legitimt eller en bluff?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Zimpler i mobilen: Hur bra fungerar det egentligen?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • IT-branschen lika transparent kring hållbarhet som mobil- och energibranschen är om sina priser
  • Telia Sverige stärker sin spektrumposition för mobilnätet efter lyckad auktion
  • Zoom lanserar AI Companion för förbättrad produktivitet och samarbete

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Generella nyheter
  • Guider & tester
  • Hälsa
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionell kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Inga träffar
Se alla resultat
  • Alla nyheter
  • Företagande
  • Guider & tester
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

© 2023 DagensTeknik.se. Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.