• Publicera pressmeddelanden
  • Annonsera
  • Om Dagens Teknik
  • Kontakt
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat
  • Logga in
  • Företagande
  • Guider & tester
    VPN tjänst

    Bästa VPN 2025: Jämför och välj bland årets mest pålitliga VPN-tjänster

    Unisynk Qi2 i köket

    Revolutionerande laddning för framtidens mobila livsstil: Stand2™ – magnetisk trådlös laddare Qi2 15W

    Luftfuktare bäst i test

    De bästa luftrenarna som förbättrar inomhusluften – bäst i test

    Exceptionell städning på flera underlag.

    Test av Roborock Qrevo MaxV – Robotdammsugaren som tar städningen till nästa nivå

    Roborock Dyad Pro Combo

    Vi testar Roborock Dyad Pro Combo – framtidens skaftdammsugare?

    Dreame Mova E30 Ultra

    Mova E30 Ultra – En robotdammsugare i framkant

    möte på kontor

    Hitta rätt företagslån 2025 – Sök, jämför och ansök

    Upptäck OVPN: svensk tillförlitlighet möter global anslutning

    OVPN – Sveriges bästa VPN: Utmärkt säkerhet och prestanda

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
  • Företagande
  • Guider & tester
    VPN tjänst

    Bästa VPN 2025: Jämför och välj bland årets mest pålitliga VPN-tjänster

    Unisynk Qi2 i köket

    Revolutionerande laddning för framtidens mobila livsstil: Stand2™ – magnetisk trådlös laddare Qi2 15W

    Luftfuktare bäst i test

    De bästa luftrenarna som förbättrar inomhusluften – bäst i test

    Exceptionell städning på flera underlag.

    Test av Roborock Qrevo MaxV – Robotdammsugaren som tar städningen till nästa nivå

    Roborock Dyad Pro Combo

    Vi testar Roborock Dyad Pro Combo – framtidens skaftdammsugare?

    Dreame Mova E30 Ultra

    Mova E30 Ultra – En robotdammsugare i framkant

    möte på kontor

    Hitta rätt företagslån 2025 – Sök, jämför och ansök

    Upptäck OVPN: svensk tillförlitlighet möter global anslutning

    OVPN – Sveriges bästa VPN: Utmärkt säkerhet och prestanda

    Linocell Solcellsladdare 20 W

    Energiladdad frihet med Linocell Solcellsladdare 20 W: Din ultimata guide

  • Världen
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Kultur
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Kontakt
Inga träffar
Se alla resultat
Dagens Teknik
Inga träffar
Se alla resultat

Svenskarna frustrerade på kundtjänst – men AI-chatbotar får inget förtroende

Redaktionen, Dagens Teknik Av Redaktionen, Dagens Teknik
10 april, 2025
Kontor arbetsplats

Den största irritationen bland svenska konsumenter handlar om kundtjänstens otillgänglighet utanför kontorstid – men trots detta föredrar en överväldigande majoritet fortfarande mänsklig kontakt framför AI-baserade chatbotar. Det visar ServiceNows nya rapport Consumer Voice Report.

Brist på känslomässig förståelse bromsar AI

I rapporten framkommer att 64 procent av de svenska konsumenterna upplever att AI-chatbotar har låg eller ingen förmåga att uppfatta känslor – en tydlig orsak till att få faktiskt väljer att använda dem. Istället väljer svenskarna i betydligt högre grad att ringa en mänsklig kundtjänst, särskilt när ärendet är mer komplext eller känsligt.

– Företag riskerar att hamna på efterkälken om de inte omfamnar samarbetet mellan AI och mänsklig expertis. Konsumenter accepterar inte längre osammanhängande och ineffektiv service, säger Cathy Mauzaize, President EMEA på ServiceNow.

Kundparadoxen: AI ska effektivisera – inte ersätta

Resultatet av undersökningen visar tydligt på det som beskrivs som en kundparadox: egenskaper som efterfrågas hos AI är de samma som uppskattas hos människor – men AI lyckas ännu inte leverera på dessa förväntningar. Exempelvis uppger 18 procent att chatbotar känns opersonliga, och 16 procent upplever att de inte klarar av komplexa frågor.

Samtidigt menar experterna att AI har potential – om den kombineras med emotionell intelligens.

Konsumenterna har framtidstro på AI – men föredrar ändå människor

Hela 66 procent tror att AI i framtiden kommer att kunna känna igen känslor och skapa en mer mänsklig upplevelse. Men i nuläget används AI främst för enklare uppgifter, som att spåra paket eller hantera enklare supportfrågor.

När det gäller mer kritiska ärenden, som exempelvis att hantera en misstänkt banktransaktion, föredrar hela 60 procent att prata med en människa. Endast 4 procent skulle vända sig till en chatbot i ett sådant fall.

AI + EQ = framtidens kundupplevelse

– Utmaningen ligger främst i konsumenternas nuvarande uppfattning om AI-applikationer. Många förenklar sina ärenden för att passa tekniken, trots att det finns lösningar som klarar mer, säger Victoria Rosell, Sverigechef för ServiceNow.

Det krävs enligt henne både bättre kunskap hos konsumenterna och en tydligare satsning från företagen på att kombinera AI-teknik med människocentrerad design.

Vägen framåt: omnikanal med känsla

ServiceNow menar att nyckeln till framgång är en sömlös omnikanalstrategi, där AI stödjer – snarare än ersätter – den mänskliga interaktionen. Mer än hälften av de svenska konsumenterna (51 %) uppskattar redan en välfungerande chatbot. I åldersgruppen 18–34 år är siffran ännu högre.

Men det viktigaste för en positiv kundupplevelse är enligt konsumenterna fortfarande enkelhet, snabbhet, vänlighet och lösningsfokus – oavsett kanal.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i januari 2025 av ServiceNow i samarbete med analysföretaget Opinium. Totalt deltog 17 000 personer från 13 länder i Europa och Mellanöstern, varav 1 000 svenska konsumenter.

Tags: AIChattbotDigitaliseringEmotionell IntelligensKonsumentbeteendeKundtjänstServiceNowSverigeTekniktrenderUndersökning
DelningarTweetPin
Redaktionen, Dagens Teknik

Redaktionen, Dagens Teknik

Dagens Teknik är en svensk nyhetsportal med fokus på teknik, ekonomi, företagande och entreprenörskap. Vi ger dig de senaste nyheterna från Sverige och omvärlden.

Relaterade nyheter

Datorskärmar
HR och rekrytering

Fler söker sig till YH-utbildningar – särskilt inom tech, säkerhet och infrastruktur

19 maj, 2025
Rund rygg, spända axlar och stel nacke? Så hjälper massage och träning mot skadliga sittpositioner.
Företagande

Freedom24:s moderbolag når nytt börsvärdesrekord

18 maj, 2025
möte på kontor
Företagande

Octopus Energy toppar ny lista över digitala ledare inom grön energi

17 maj, 2025
Tangentbord på kontor
Företagande

Få svenska företag arbetar cirkulärt med sin IT – höga kostnader felaktigt uppfattade som hinder

16 maj, 2025
Resemolnet växlar upp – ny VD och 8 miljoner i tillväxtkapital
HR och rekrytering

Resemolnet växlar upp – ny VD och 8 miljoner i tillväxtkapital

16 maj, 2025
Kontorsmiljö
Företagande

Requtech tar kliv in på USA-marknaden med storförsäljning av satellitterminal

1 maj, 2025

Annonser

Dagens Innovation - nyheter inom teknik och innovation

Leadsson, köp adresser och urval online

Populära nyheter

  • mobiltelefon i handen

    Vem ringde? – Här är guiden för att ta reda på vem som ringde

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Så fungerar den nya skatteregleringen för svenska Revolut-användare

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Bästa bank för företag – Här är vår topplista

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Hur överför man bilder från en iPhone till dator

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
  • Copyright Agent – Legitimt eller en bluff?

    0 delningar
    Delningar 0 Tweet 0
Dagens Teknik

Dagens Teknik är en nyhetsportal om teknik och startups. Vi skriver om digitaliseringen och berättar om aktörer som förändrar näringslivet i Sverige och omvärlden.

Senaste nyheterna

  • AI driver ny våg av nätfiske: även erfarna användare luras
  • Ny rapport: Generativ AI kan frigöra 25 miljarder kronor i offentlig sektor
  • Svenskutvecklad satellitlösning expanderar globalt – Requtech säkrar försäljning i MENA-regionen

Kategorier

  • Appar
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Företagande
  • Generella nyheter
  • Guider & tester
  • Hälsa
  • HR och rekrytering
  • Kultur
  • Livsstil
  • Politik
  • Pressmeddelanden
  • Resor
  • Tech
  • Världen

Redaktionen

Om Dagens Teknik
Personuppgiftspolicy
Annonsera
Kontakt

För tips, pressmeddelanden eller annonsering kontakta oss på: redaktion@dagensteknik.se

DagensTeknik.se – Alla rättigheter reserverade

Logga in på Dagens Teknik

Logga in på ditt användarkonto för att hantera prenumerationer.

Glömt lösenordet?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Logga in

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av Dagens Teknik. Du kan läsa mer om vilka cookies som används och hur du kan stänga av dessa i .

Inga träffar
Se alla resultat
  • Företagande
  • Guider & tester
  • Kultur
  • Ekonomi
  • Livsstil
  • Hälsa
  • Resor
  • Debatt
  • Politik
  • Tech
  • Appar
  • Världen
  • Kontakt

DagensTeknik.se – Alla rättigheter reserverade

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Dagens Teknik
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.