En ny studie avslöjar att unga känner en brist på utbildning och kompetens inom cybersäkerhet och digital teknik. Trots att de är infödda i en digitaliserad värld, upplever de att utbildningssystemet inte ger dem de verktyg de behöver för att navigera i den digitala sfären. Som en konsekvens söker många unga själva kunskap genom internet och sociala medier.
Generation Z i en digital värld
Generation Z, individer födda mellan 1997 och 2012, representerar en stor del av befolkningen och är de som kommer att forma framtidens digitala arbetsliv. Denna generation prioriterar cybersäkerhet och önskar se förbättringar i lagstiftning och investeringar på området. – Det här är en generation som i mångt och mycket växt upp på nätet och både sett dess möjligheter och utmaningar och därför är det nog naturligt att de värderar cybersäkerhet högt och ställer högre krav på samhället att lyckas inom området, säger Adnan Mahmood, cybersäkerhetsexpert på Dell.
Teknologins roll i utbildning
Studien visar att endast 16 procent av de tillfrågade är nöjda med sin nuvarande digitala kompetensnivå, och 37 procent anser att skolan inte har försett dem med de tekniska färdigheter som krävs för deras framtida karriärer. – Det är tydligt att skolan måste ta ett tydligt ansvar för elevernas digitala kompetens och hjälpa elever att både förstå och kunna använda digital teknik, men även exempelvis att kunna hitta, utvärdera, sammanställa och kommunicera information, säger Adnan Mahmood.
Självstudier inom cybersäkerhet
Många unga i Generation Z har inte fått den cybersäkerhetskunskap de behöver i skolan och har därför vänt sig till internet och sociala medier för att lära sig mer om ämnet. – Den här generationen kommer möta ett ständigt föränderligt och växande landskap av cyberhot och vi som samhälle måste erbjuda resurser som gör våra unga förberedda på detta och redan nu satsa mer på både lagstiftning och bättre utbildning inom området, menar Adnan Mahmood.
Framtida lösningar
Denna studie, genomförd av Dell Technologies, belyser behovet av förbättringar inom utbildningssystemet för att bättre förbereda unga på de digitala utmaningar som väntar i arbetslivet. Det är av yttersta vikt att vi som samhälle adresserar dessa brister och investerar i utbildning och resurser för att säkerställa att unga är välutrustade för att möta framtidens digitala landskap.